מילון מונחים מקצועיים

 

ראשי תיבות של הצבעים
Cyan - סיאן
Magenta - מג'נטה
Yellow - צהוב

Black - שחור


תהליך הדפוס מבוסס על ארבעה צבעי יסוד:מגנטה המודפס בהדפסת פרוצס, כלומר בצבע מלא

דפוס אופסט הינה שיטת דפוס המבוססת על הדחייה ההדדית בין שמן למים.

שיטה זו האלמנטים המצולמים מוקרנים על גבי לוחות אלומיניום – פלטות. 
ההדפסה על גבי החומר המודפס נעשית על ידי דחיקת צבע באמצעות שמן ומים. במקומות בהם מופיעים אלמנטים על הלוח ייתפס הצבע ויצבע את הנייר, ובמקומות בהם הלוח ריק מאלמנטים יידחה הצבע על ידי המים והנייר יישאר לא צבוע.
שיטה זו יעילה ומשתלמת בהדפסת כמויות גדולות.

 

הדפסה דיגיטאלית, היינו במדפסות צבע באיכות גבוהה מאוד. יתרונות השיטה: אין צורך בהפרדות צבע ולוחות אלומיניום. ההדפסה נעשית ישירות מקובץ גרפי, יכולת ביצוע בלוחות זמנים קצרים מאוד באופן יחסי לדפוס אופסט.
כדאיות כלכלית בכמות קטנות בלבד.

 

Please reload

פורמטים בעולם הדפוס

A5 - 148x210 mm

A4 - 210x297 mm

A3 - 297x420 mm

A2 - 420x594 mm

A1 - 594x841 mm

A0 - 841x1189 mm

הגהת צבע | Contract Proofing
תדפיס אייריס הוא הדפסת סימולציה אחרונה לפני הדפסת המוצר הסופי בדפוס.
מטרתה להעריך את הצבעוניות הסופית של העבודה הגרפית וכיצד תראה העבודה המודפסת בתום תהליך ההדפסה.

תיתכן סטייה של עד 10% וזאת בהתאם לסוג הנייר עליו מודפסת העבודה.
בכדי להפיק תדפיס אייריס נעשה שימוש בתוכנה ייחודית ובמדפסת איכותית בכדי לקבל סימולציה מדויקת ככל הניתן לדפוס.


 

פנטון הוא שם מותג של מערכת התאמת צבעים בינלאומית, לצורך סטנדרטיזציה של צבעים.
מטרת המערכת היא לאפשר התאמה בין צבעים בהדפסות שונות בכל ענף בתעשייה ברמה בינלאומית. לכל צבע מספר קטלוגי, וישנם קטלוגיםהמציגים לצד צבע פנטון גם את הרכבו ב- CMYK .

 

Please reload

 

המושג 'פורמט רחב' מתייחס לרוב להדפסות גדולות במדפסות או פלוטרים מקצועיים המדפיסים לעולם הצילום או עולם הדפוס. בארטסקאן מדפיסים בפורמט רחב על גבי מדפסות אפסון ברוחב של "44 ( 111.8 ס"מ).

 

ניתן להדפיס בפורמט זה גם על נייר וכן על בדי קנבס.

 

 

ניירות מקטגורית פיין ארט (FineArt) אלו ניירות האיכותיים ביותר הקיימים כיום בעולם ההדפסות הפיגמנטי. ניירות אלו לרוב מיוצרים מ-100% כותנה ובעלי פרופיל צבע רחב ביותר - דבר המאפשר הדפסה בקשת גדולה של גוונים וצבעים. 

ניירות הפיין ארט מגיעים במספר גימורים ורמות ברק: ניירות מבריקים עם טקסטורה, ניירות מט עם טסקטורה עדינה או גסה, ניירות חלקים, ניירות חמים או לבנים. 

RAW קבצי

קובץ RAW הינו קובץ גולמי אשר מיוצר ע"י מצלמות מקצועיות. קובץ זה נותן אפשרויות עיבוד גבוהות כמו טווח של 8 צמצים בחשיפה, איזון לבן, הכלה של פרופיל העדשה ועוד אפשרויות רבות אחרות הנפתחות בפני הצלם / מעבד התמונה.

יש המשווים בין קובץ זה לבין סרט הצילום של פעם וזאת בשל חוסר אפשרות עריכה של קובץ זה באופן ישיר.

לכל יצרנית מצלמות מקצועיות יש את קובץ ה RAW שלה עם הסיומת שלה.

רוצים לדעת עוד? 
כנסו למאמר שלנו "קבצים דיגיטליים בעולם הצילום והדפוס

Please reload

ראשי תיבות של הצבעים
Red - אדום
Green - ירוק
Blue - כחול
להבדיל מהפרדות צבעים בשיטת האופסט, כאשר מדובר באתרי אינטרנט או בצפייה במסכים, כל תמונה צבעונית או אלמנט גרפי צבעוניים מורכבים משלושת הצבעים הללו.

רזולוציה

רזולוציית תמונה נמדדת בדרכים שונות. בעיקרון, רזולוציה מודדת מהו המרחק הקטן ביותר בין קווים, בו הם עדיין מובחנים זה מזה. יחידות רזולוציה יכולות להימדד באלמנטים ליחידת מידה או שטח (נקודות למילימטר, קווים לאינץ', נקודות לאינץ')

רזולוציית הדפסה בדפוס הינה 300DPI אך ניתן להדפיס גם בפחות מזה.

DPI = Dots Per Inch

פיקסל היא יחידת מידע גרפית בסיסית, המתארת נקודה בתמונה. החלק הקטן ביותר של הקווים, התווים, והצורות שעל צג המחשב או בתמונה המודפסת. כל תמונה בנויה ממאות אלפי עד עשרות מיליוני נקודות קטנות, ונקודה זו היא יחידת תמונה.

Please reload

 

רזולוציית סריקה מותאמת אישית ולפי הצורך. יש סריקות אשר נדרשת בהן רזולוציה נמוכה יותר (המינימום עומד על 300DPI),

ויש סריקות הדורשות רזולוציה גבוהה ואף גבוהה מאד. הרזולוציה יכולה לנוע בין 400DPI ל- 14,000DPI !!! וזאת כתלות בהדפסה הסופית.

טיפ: לא תמיד רזולוציה גבוהה יותר היא טובה יותר... שאל אותנו מהי הרזולוציה הטובה ביותר עבור הסריקה שלך.

 

רוצים לדעת עוד על סריקות? 

כנסו למאמר שלנו בבלוג: "סריקות נגטיבים, סריקת שקופיות ותמונות"

Please reload

סורק סייטקס נחשב לסורק הטוב בעולם מסוגו ולגודל סריקה של עד A3SR (סופר A3). הסורק מיוצר ע"י חברת Scitex אשר לימים נקנתה ע"י חברת Kodak. סורק זה מסוגל להוציא קבצים איכותיים ביותר משקופיות, נגטיבים, ציורים, איורים או מדיות אחרות הניתנות לסריקה. 

 

סריקה רטובה או סריקה בשמן היא סריקה מקצועית המשמשת בסריקת שקופיות, נגטיבים או שקפים. לסריקה רטובה מספר יתרונות: השמן המיוחד "מדביק" את השקופית או הנגטיב לזכוכית הסריקה ובכך גורם למישוריות גבוהה במהלך הסריקה (דבר המשפיע באופן ישיר על הפוקוס של הסריקה), יתרון נוסף הוא שהשמן נכנס לתוך השריטות בשקופית (במידה וקיימות) ובעצם כך מעלים אותן. כך גם משפיע השמן על האבק ולמעשה מפחית אותו בצורה משמעותית. 

Please reload

 

קאפה (Kapa) הינו חומר מוקצף המגיע במספר עוביים כשהנפוצים ביניהם הם 5 מ"מ ו- 10 מ"מ. 

הקאפה משמשת בתחום הגרפיקה, ארכיטקטורה והצילום. בתחום הצילום הקאפה משמשת בתוך מצע קשיח עליו מדביקים את התמונה המודפסת על גבי נייר. הקאפה הינו חומר זול ופשוט וחסרונותיו של החומר ניכרים בעיקר באורך חיים קצר. 

יחד עם זאת, קיימות קאפות קשיחות יותר, מקצועיות יותר ויקרות בהתאם. 

בדומה לקאפה, ה-PVC המוקצף משמש גם הוא בתעשיות שונות. אך בשונה מהקאפה, לוח ה-PVC קשיח יותר, עמיד יותר ומגיע בעוביים שונים: 2 מ"מ | 3 מ"מ | 5 מ"מ | 6 מ"מ.

 

הדיבונד (Dibond) הוא חומר קשיח ועמיד ביותר. לוחות הדיבונד בנויים בצורה של סנדוויץ': שני לוחות אלומיניום בעובי של חצי מילימטר עוטפות לוח PVC שאינו מוקצף משני צידיו - דבר היוצר לוח חזק מאד, עמיד לאורך שנים ובעל יכולת עמידה בתנאים קשים (תנאי חוץ).

הדיבונד משמש גם הוא בתעשיות שונות, אך בעולם הצילום חומר זה משמש לתערוכות מקצועיות אשר מתועדות לעמוד חודשים רבים ואף שנים רבות.

לרוב, כאשר מדביקים את התמונה המודפסת על גבי הלוח, מצמידים לגב הלוח מבנה אלומיניום אשר מרחיק את התמונה מהקיר ונותן מימד נוסף לתמונה המוגמרת.  

Please reload

למינציה של נייר, כגון בנייר צילום, נועדה למנוע קימוטים, נזקי שמש, כתמים, נזקי שפשוף, כתמי שמן, טביעות אצבעות ונזקים סביבתיים. ברוב המקרים לא נהוג לעשות למינציה על ניירות פיין ארט

"הרחקה" או "הרחקה מהקיר" הוא מושג שהתרש עם השנים כאשר חיפשו פיתרון לתליית תמונות על הקיר המודבקות על חומר קשיח כגון קאפה, PVC או דיבונד. הרחקה מהקיר היא למעשה מבנה העשוי מעץ או אלומיניום המורכב בגב התמונה ובכך למעשה מרחיק פיזית את התמונה מהקיר. כך נוצר מרווח מה בין הקיר לתמונה המקנה עומק נוסף וחווית צפייה מהנה יותר...

הרחקה הינו פיתרון זול יותר ממסגור התמונה במסגרת וזיגוג בזכוכית. 

מיסגור תמונה הינו השמה של התמונה או הציור או האיור בתוך מסגרת. המסגרת יכולה להיות עשוייה מעץ טבעי, דמוי עץ, אלומיניום ובגימורים שונים ובעוביים שונים.

מסגרת קופסא או מסגרת טלוויזיה ( יש הקוראים לה גם מסגרת ויטרינה) הינה מסגרת שבה התמונה או הציור או האיור נמצאים בחלק האחורי של המסגרת. הזכוכית אינה נוגעת בהדפסה ולכן נוצר מרווח של אוויר בין התמונה לזכוכית. 
מסגרת טלוויזיה מתאימה לרוב לצילומים או ציורים המיועדים לתערוכות או גלריות. 

Please reload