top of page

צילום ציורים לרפרודוקציות

ישנן דרכים שונות באמצעותן ניתן ליצר העתקים של ציורים, צילום ציורים היא אחת מהן. הדרך המתאימה ליצירת העתק של ציור נגזרת מן הסיבה להעתקתו: למשל כאשר אמן מבקש למכור מספר העתקים מתמונה שצייר, או כאשר יש ביקוש לרפרודוקציות של ציורים מסוימים (למשל יצירות של אמנים מפורסמים), לצורך יצירת קטלוג (לדוגמה קטלוג יצירות עבור תערוכה או קטלוג יצירות המוצעות למכירה), לצורך יצירת עותק מוגדל / מוקטן של היצירה ועוד...

אמצעים שונים משמשים ליצירת העתקים של תמונות. ככל שמדובר בצילום ציורים, כפי שמשתמע מן המונח עצמו, הכלי שעומד במרכז התהליך הוא מצלמה, כיום כמובן מדובר במצלמה דיגיטלית. אולם מצלמה איכותית ותפעול מושלם שלה הם רק קצה הקרחון, צילום ציורים באופן מקצועי דורש מערך של אמצעים ומגוון כישורים, לעיתים קרובות מדובר במלאכה אותה יכול לבצע כהלכה רק צוות מיומן כשלכל חבר בו תפקיד מוגדר המתאים לתחום מומחיותו, איש תאורה, צלם, תמיכה טכנית, מפעיל תוכנות עיבוד תמונה, צוות האמון על ההדפסה ועוד. כמי שמעניקים שירותי צילום ציורים וסריקה אנו יכולים להעיד כי מדובר בתחום מרתק, הפסקאות הבאות מיועדות למי שמעוניין להתרשם ולטעום ממנו לעומק.

שעתוק כולנו מכירים את המונח "רפרודוקציה", מקור מונח זה הוא מן המילה האנגלית Reproduction דהיינו "יצירה מחדש", יש גם מילה עברית לרפרודוקציה - שעתוק. בהקשר לציורים, שעתוק הוא יצירת העתק ברמת דיוק גבוהה ככל שניתן של ציור מקורי. כאמור, ישנן שיטות שונות לשעתוק ציורים, החל מהעתקה ידנית וכלה בסריקה והדפסה, כל אחת מן השיטות ניתנת ליישום באופן מקצועי יותר או פחות.

כיום כל מדפסת ביתית היא גם סורק כך שניתן להניח על גביה ציור שגודלו מאפשר זאת, ללחוץ על כפתור ולקבל העתק צבעוני, מן הסתם יהיה זה העתק ברמה נמוכה, הצבעים לא יהיו תואמים, יתכנו עיוותים למיניהם ובמבט מקרוב נגלה כי הרזולוציה פחתה מה שאומר למעשה שקיבלנו העתק מטושטש / מפוקסל (בעל פיקסלים דיגיטליים). אמנים, אוצרים, מאיירים ובעליהם של יצירות אמנות בעלות ערך עשויים למצוא עצמם מעוניינים ליצור העתקים מדויקים לציורים, איורים ואף לצילומים ישנים מלפני העידן הדיגיטלי שצולמו על גבי שקופיות בפורמט בינוני או גדול. אנו מסוגלים לספק העתקים מצילומים כאלו לאו דווקא שאנו צילמנו בעצמנו, אלא גם צילומים ישנים שנעשו ע"י צלמים מקצועים ובעלי היצירות מעוניינים בכך.

ז'יקלה הוא מונח נוסף המגיע מעולם הרפרודוקציות והעתקת ציורים. הדפסת ג'יקלה, היא בעצם הדפסה על בד ציור- קנווס. המילה ז'יקלה / ג'יקלה (Giclee) מגיעה מצרפתית, פירוש המילה היא 'התזת דיו' ומתייחסת לטכניקת התזת דיו על בד. הדפסה שמדמה את המקור הן בצבעוניות והן באיכות. הדפסות מסוג זה הפכו פופולריות בשנים האחרונות ומשמשות בעיקר אמנים, ציירים ומאיירים אך לא רק.

לצלם או לסרוק? ישנם מקרים בהם ברור לגמרי מה הדרך המתאימה לשעתוק יצירת אמנות, אולם לעיתים ישנן כמה דרכים אפשריות שיש לבחור ביניהן. כאנשי מקצוע אנו נדרשים לא פעם לסייע ללקוחותינו לבחור בין הליך המתחיל בצילום הציור בעזרת מצלמה דיגיטלית או כזה בו נעשה שימוש בסורק על מנת ליצור קובץ דיגיטלי אשר ישמש בסיס להמשך תהליך הרפרודוקציה. ההחלטה אם לצלם או לסרוק מתקבלת תוך התחשבות בשלל גורמים:

הראשון, אבל לא בהכרח החשוב מביניהם הוא גודל היצירה - האם גודלה מאפשר סריקה או לאו.

(אנו סורקים יצירות אמנות עד גודל 60/40) מעל גודל זה אנו מצלמים את היצירה. פרמטר נוסף הקשור בגודל היצירה הוא האם ניתן לשנע אותה אלינו לסטודיו או שצוות שלנו צריך להגיע אליה.

הגורם השני אך החשוב ביותר הוא אופי היצירה - כלומר, ציורים מקוריים על קנבס או כל חומר אחר המצויירים בצבעי אקריליק או צבעי שמן או גואש, לרוב מאופיינים ב"תלת מימד"; משיכות מכחול ובחומריות בעלת נפח. כאשר אנו ניגשים להפקת רפרודוקציה של יצירה מסוג זה, אנו בוחרים באפשרות הצילום ולא בסריקה. הסיבה לכך נעוצה בכיוון האור - כיוון התאורה האחיד של הסורק מבטל למעשה את תחושת העומק ומשטיח את היצירה. בצילום לעומת זאת אנו שולטים בכיוון התאורה ובכך אנו מעצימים את תחושת העומק והתלת-מימד בתמונה.

גורמים נוספים העשויים להביא בחשבון סריקה או צילום הם האופן בו הציור ממוסגר, אופי הציור מבחינת קומפוזיציה של צורות וצבעים, לאיזו איכות שעתוק אנו מכוונים ועוד.

רק מי שמבצעים דרך קבע ובאופן מקצועי גם צילום ציורים וגם סריקת ציורים יכולים לדעת מראש באיזו דרך יושגו התוצאות הטובות ביותר.

קצת על הטכניקה כולנו יודעים להפעיל מצלמה דיגיטלית, אבל רק בעלי מקצוע בודדים יודעים להשתמש במצלמה דיגיטלית לצרכי שעתוק ציורים. ראשית, המצלמות עצמן הן לא רק מן האיכותיות (והיקרות) ביותר אלא גם כאלה הידועות כמתאימות למלאכת צילום ציורים. סביב הצלם והמצלמה יש מערך שלם של ציוד המעורב בתהליך הרפרודוקציה; נעשה שימוש באביזרי תאורה שונים, יש להציב את היצירה באופן אופטימאלי לצילום, פלטה אפורה, צבעונית ולבנה מסייעת לביצוע כיוונים שיבטיחו התאמה מרבית בין הצבעים ואיזון הלבן במקור וברפרודוקציה, שימוש במסך חיצוני, הפקת היסטוגרמה (ייצוג גרפי של כמות הפיקסלים בתמונה לצורך זיהוי אבדן פרטים) ועוד.

צילום איכותי הוא הכרחי אך רחוק מלהיות הכול השימוש במצלמה מאפשר הפקת קובץ דיגיטלי בו אצור מידע לו פוטנציאל לספק רפרודוקציה איכותית, אולם עוד רבה הדרך משלב זה ועד לקבלת העתק פיזי מהימן ונאמן למקור. השלב הבא לאחר הצילום הוא עיבוד הקובץ באמצעות תוכנות עיבוד תמונה שהשימוש בהן דורש ידע רב, ניסיון, יצירתיות ובעיקר עין מיומנת ורגישה לדקויות של שינויי צבעים, גוונים ותתי-גוונים. יש לקחת בחשבון הבדלים בין האופן בו הציור נראה על מסך והתוצאה שתתקבל בהדפסה. לצורך כך איננו מתפשרים ועובדים מול מסכים גרפיים מכויילים ומנוהלים-צבע ברמת תקן בינלאומית. בנוסף, אנו עובדים עם פרופילי צבע (ICC Profile) שאנו מייצרים בעצמנו בסטודיו עם המיכשור העדכני והחדיש ביותר שקיים כיום בשוק. כל זה נעשה בהשגחה נוספת של "התקן הישראלי לצבע".

עדיין לא הסתיים התהליך

גם לאחר הכנת הקובץ הסופי להדפסה לא מסתיים התהליך של הרפרודוקציה. בשלב זה נעשות הדפסות נסיון (טסטים) על גבי המדיה (הנייר או הקנבס) הסופית עליו תודפס היצירה. לעתים נדרשים מספר טסטים על מנת להגיע לתוצאה משביעת רצון. אנו מסוגלים להגיע לתוצאות קרובות ביותר בשאיפה ל- 100% דיוק ומהימנות למקור. רק חדי עין יבחינו בהבדלים בין המקור להעתק.

לסיכום

לכאורה, אין קושי למצוא מי שמציעים שירות צילום ציורים ע"י צלם אמנות, אך בבואכם לבחור בידי מי ראוי להפקיד את המלאכה מומלץ לוודא כי מדובר בבעלי מקצוע מנוסים השולטים בכל שלבי התהליך ולרשותם עומד הציוד המתקדם ביותר.

אתם מוזמנים להגיב, לשתף ולשאול שאלות.

צוות סטודיו ארטסקאן

2,920 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page