top of page

הגדלת קובץ תמונה | ניפוח קבצים להגדלה

נתחיל עם כמה מושגי יסוד:

קובץ תמונה דיגיטלי - קובץ תמונה דיגיטלי, יהיה זה קובץ השמור בכל פורמט שהוא, מכיל מידע המאפשר הצגת התמונה באיכות מסוימת. קבצי תמונות עשויים להגיע במגוון פורמטים - כך למשל ישנם קבצי JPG, PNG, TIFF, PDF ועוד… (לחץ כאן למאמר על קבצים דיגיטליים בעולם הצילום והדפוס)

רזולוציה - מספר הפיקסלים לאורכה ולרוחבה של התמונה בתוך קובץ תמונה דיגיטלי. רזולוציה נמדדת בפיקסלים לאינץ' (PPI או Pixels Per Inch) או בנקודות לאינץ' (Dots Per Inch - DPI). רזולוציה היא המדד העיקרי (אך לא היחידי) איתו אומדים את איכות התמונה הדיגיטלית.

רזולוציית הדפסה - מספר הפיקסלים לאורכה ולרוחבה של התמונה המודפסת על גבי מדפסת. לכל מדפסת עשויה להיות רזולוציית הדפסה שונה, כך למשל רזולוציית הדפסה המינימלית על גבי מדפסת הזרקת דיו עומדת על 150DPI לערך ואילו רזולוציית ההדפסה המינימלית של מדפסת פוטוכימית למשל, עומדת על 300DPI. כך למעשה נוכל תיאורטית להדפיס תמונה פי 2 יותר גדולה על גבי מדפסת הזרקת דיו משאר מדפסת פוטוכימית.

רזולוציית מסך - מספר הפיקסלים לרוחבה ולגובהה (H,W) של התמונה המוצגת על גבי מסך מחשב. לרוב רזולוציית מסך עומדת על 72DPI או 96DPI.

 

לרוב הקבצים המקוריים היוצאים מן המצלמה הדיגיטלית מהם נרצה להדפיס מייצגים תמונות בגודל פיזי קטן יחסית לזה של התמונות אותן אנו רוצים להדפיס. לדוגמה - קובץ JPG של תמונה אשר צולמה במצלמה דיגיטלית סטנדרטית של 12 מגה פיקסל (4000 פיקסלים לרוחב * 3000 פיקסלים לגובה = 12 מיליון פיקסלים), עשוי להתאים להדפסה בגודל מקסימלי של 70/50 ס"מ בערך (ברזולוציית הדפסה של 150DPI) או בגודל מקיסימלי של 35/25 ס"מ בערך (ברזולוציית הדפסה של 300DPI). אותו הקובץ ברזולוציית מסך של 72DPI יראה מידה פיזית של 100/140 בערך - שהיא כמובן רזולוציית צפייה בלבד.

כאשר ישנו הצורך להדפיס במידה גדולה יותר מגודלו המקורי של הקובץ (70/50 ס"מ לדוגמה), אנו מבצעים הליך הפיכת הקובץ לבר הדפסה בגודל הרצוי. הליך זה מכונה בסלנג המקצועי "ניפוח קובץ".

"ניפוח קובץ" הוא למעשה המצאה של פיקסלים חדשים על גבי אותה תמונה.

אותו הליך ניתן לבצע באמצעות תוכנות גרפיות ועיבוד תמונה, ביניהן תוכנת הפוטושופ המוכרת. ניפוח תמונה בפוטושופ נעשה לעתים גם תוך שימוש בתוספים מקצועיים לתוכנה כגון תוסף Blow Up או Genuine Fractals 5.

אנו בסטודיו ארטסקאן נדרשים לא פעם לעבודות מסוג זה של "ניפוח קבצים" למימדים גדולים.

כאמור, את עבודת ניפוח הקבצים אנו מבצעים בתוכנת הפוטושופ. אלא שלא די ב"להגדיר" ולשנות את מימדי הקובץ למימדיו הסופיים להדפסה, כאשר מדובר בהגדלה וניפוח של מאות אחוזים מהמקור, יש לבצע את הניפוח בצורה הנכונה ביותר כך שתגרום כמה שפחות "נזק" לקובץ.

על מנת להגיע לתוצאה שכזו, אנו מבצעים את כל התהליך במרחב הצבע Lab, בהדרגה ובקפיצות של 10% בין ניפוח לניפוח. בין כל מדרגה שכזו אנו מוסיפים "רעש" מלאכותי אשר יוצר תוצאה טבעית יותר ופחות מפוקסלת בתוצר הסופי.

מרחב הצבע Lab שימוש במרחב הצבע Lab מאפשר השגת תוצאות טובות יותר מאלה שניתן לקבל באמצעות מרחבי צבע מוכרים יותר כמו RGB או CYMK. מרחב Lab מורכב משלושה ערוצים: Lightness (עוצמת אור), ערוץ a (אדום - ירוק) וערוץ b (צהוב - כחול).

מרחב Lab מיחס שלושה מספרים לכל פיקסל (בין 0 ל-100 בערוץ L, ובין 127 למינוס 128 בערוצי a ו b). השימוש במרחב הצבעים Lab במהלך ניפוח קבצי תמונה מאפשר הפרדה של עוצמת האור מערוצי הצבע ובכך למעשה התוצאה אינה משפיעה על צבעי התמונה כלל.

דבר שאינו אפשרי במרחבי צבע אחרים כגון RGB בהם העצמת צבע משנה בהכרח גם את מידת קרבתו ללבן.

מגירסא 2018 של פוטושופ:

עדכון חשוב שאדובי הוציאה בגירסאות פוטושופ 2018 ואילך, הוא אלגוריתם שמבצע הגדלת קובץ באופן מקצועי וחכם. בתפריט image size, בחרו שיטת אינטרפולציה preserve details 2.0

ניתן גם להפחית רעשים על ידי ההזת הסמן ימינה עד לקבלת תוצאה רצויה

כרגע זו השיטה הטובה ביותר להגדיל או להקטין תמונה באופן אוטומטי ללא ידע או הבנה עמוקה של פוטושופ.

לסיכום יתרונות ביצוע הגדלת קובץ תמונה בפוטושופ ברורים. ניפוח קובץ מאפשר הדפסת התמונה במימדים גדולים יותר מאלה שמאפשר הקובץ המקורי. כלומר, אם נסתפק ב"מתיחת" התמונה השמורה בקובץ המקורי לאורך ולרוחב הסופיים הדרושים תתקבל תמונה מפוקסלת, מטושטשת שהצבעים בה מרוחים (וזאת משום שאין הפרדה חדה בין הצבעים). ניפוח הקובץ מאפשר הדפסה במידות גדולות תוך שמירה טובה הרבה יותר על איכות התמונה בכלל ועל הרזולוציה בפרט. החיסרון העיקרי בניפוח קובץ הוא שהליך זה כרוך בהכרח באבדן איכות מסוים. יהיו האלגוריתמים בהם נעשה שימוש לצורך ניפוח הקובץ משוכללים ככל שיהיו, איכות התמונה שניתן להפיק מן הקובץ המקורי תמיד תהיה טובה יותר מזו שניתן להפיק מן הקובץ המנופח, וזאת כפי שהזכרנו קודם לכן - ניפוח קובץ היא המצאת פיקסלים בתמונה ע"י אלגוריתם מסויים המתאפשר אך ורק בתוכנות ייעודיות לכך. חשוב לזכור

בבואך להגדיל תמונה, רצוי תמיד להביא את קובץ המקור שהופק מהמצלמה.

רוצים לדעת יותר?

מאמרים נוספים קשורים:

1,890 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page