top of page

סריקת נגטיבים, שקופיות ותמונות אטומות

תמונה אחת שווה אלף מילים, אין פלא שמאז הצילום הראשון שבוצע בצרפת לפני כמאתיים שנים, צילום הפך דבר שבשגרה והטכנולוגיות המשמשות לצילום צועדות יד ביד עם הפיתוחים המתקדמים ביותר. בתחילת שנות התשעים עוד צילמנו כולנו במצלמות אנלוגיות בהן אור החודר דרך העדשה מונצח באופן כימי על גבי סרט צילום העובר תהליך פיתוח במעבדה והופך לנגטיב ("תשליל" בעברית) ממנו ניתן להדפיס תמונות על נייר צילום. אפשרות נוספת הייתה צילום שקופיות אותן ניתן היה להקרין באמצעות מקרן שקופיות. כיום ימי הצילום האנלוגי הם למעשה כמעט מאחורינו, גם המצלמות האנלוגיות היקרות והמשוכללות ביותר כמעט ונזנחו לטובת מצלמות דיגיטליות אשר הופכות את שנקלט בעדשה לקובץ דיגיטלי אותו ניתן לשמור בזיכרון המצלמה ו/או להעביר לזיכרון במחשב. הקבצים הדיגיטאליים מאפשרים צפייה בתמונה על גבי מסך כמו גם הדפסתה על מגוון חומרים. קבצי תמונות דיגיטליים מאפשרים ביצוע מני עיבודי תמונה, למשל באמצעות תוכנת הפוטושופ ואחיותיה המקצועיות.

סריקת שקופיות | סריקת נגטיבים

לצילום, אחסון ועיבוד תמונות באופן דיגיטאלי יתרונות רבים וכבדי משקל עלפני שיטות הצילום הישנות. אחד המרכזיים שביתרונות אלו הוא שחרור מוחלט מתופעות אובדן איכות ובלאי המאפיינות צילומים המצויים על גבי נגטיבים, תמונות אטומות או שקופיות. מי שברשותם נגטיבים ו/או תמונות, כמו גם מי שנהג לעשות שימוש בשקופיות וכך נותרו זיכרונות יקרים אצורים על גביהן, ישמחו לדעת שניתן לבצע סריקה לא רק של תמונות אטומות אלא גם של נגטיבים ושקופיות וכך להמיר את התמונות שאנו מעוניינים לשמר לקבצים דיגיטאליים, על כל היתרונות הגלומים בכך מבחינת הנצחה, שימור האיכות ומגוון אפשרויות העיבוד, העריכה וההדפסה. יתרה מזאת - לעתים קרובות אף ניתן לשפר את איכות התמונה המקורית כאשר מעלימים כתמים, לכלוך, שריטות ובלאי כזה או אחר שהתווסף עם השנים. סורקים ייעודיים וסופר-איכותיים כולנו מכירים סורקים ומדפסות ביתיים, לרובנו יצא אפילו לסרוק תמונה כזו או אחרת באמצעותם, ברור שסורקים כאלה לא מתאימים לצורך ביצוע סריקה איכותית של עשרות ומאות תמונות אטומות המודפסות על נייר צילום. בסטודיו מקצועי, דוגמת ארטסרקאן, המציע שירותי סריקת תמונות, נעשה שימוש בסורקים הבנויים במיוחד למלאכה זו, מדובר במכשירים סופר-איכותיים עליהם מונחות התמונות המיועדות לסריקה, התמונות נסרקות ומתקבלים קבצים דיגיטאליים עליהם מונצחות התמונות בדיוק כפי שהן נראו בזמן הסריקה. בהמשך ניתן לבצע עיבוד לקבצים הדיגיטאליים וכאמור לתקן מני פגמים שבתמונות המקוריות (לחדש צבעים שדהו, לסלק כתמים וכד').

הבדלים משמעותיים בין סריקת תמונות אטומות לבין סריקת שקופיות ונגטיבים בבואנו לסרוק תמונה מעותק מודפס שלה אנו למעשה כבר איננו סורקים מן המקור, לא כך הדבר בעת סריקת נגטיב או שקופית. הפוטנציאל להשיג בסריקה קובץ דיגיטאלי המכיל תמונה ברזולוציה ובאיכות מעולים הוא לפיכך גבוה יותר כאשר מדובר על סריקת שקופיות ונגטיבים. הדבר דומה לעיבוד דיגיטלי של תמונות, עיבוד שראוי לעשות על קובץ RAW (המקור, המקביל לנגטיב או לשקופית) ולא על קובץ JPG (שהוא, לצורך העניין, המקביל להעתק המודפס של תמונה על נייר צילום),

כאן תוכלו לקרוא עוד על הכנה מקצועית של קבצים להדפסה.

הבדל חשוב נוסף בין סריקת תמונות אטומות לסריקת נגטיבים או שקופיות הוא שבתמונה אטומה האור המוקרן מן הסורק אינו חודר דרך התמונה אלא מוחזר ממנה, במדיה השקופה האור עובר דרך המקור הנסרק דבר המאפשר השגת תוצאה איכותית יותר.

סריקה בשמן | סריקה רטובה

שימוש בשיטת הסריקה המתאימה ביותר ככל שהדבר נוגע לסריקת תמונות, נגטיבים ושקופיות ייתכנו הבדלים גדולים באיכות התוצאות כתלות בשיטת הסריקה בה נעשה שימוש, איכות הציוד, ניסיונם, מסירותם ומקצועיותם של העוסקים במלאכה. בארטסקאן עומדים לרשותנו הציוד, הידע והניסיון הדרושים על מנת לבחור בשיטת סריקה אידיאלית בכל מקרה לגופו ולבצע אותה ברמה הגבוהה ביותר. כך למשל עבור נגטיבים ושקופיות נשתמש בשיטה המכונה "סריקה רטובה" (או "סריקה בשמן") בה נטבול את השקופית או הנגטיב בחומר מיוחד בעל שקיפות אופטית גבוהה. כיסוי השקופית או הנגטיב בחומר כזה מאפשר טשטוש והעלמת שריטות, שיפור המישוריות לקראת הסריקה ואף העלמת אבק ולכלוך אחר.

הידע, הניסיון והציוד הדרוש לצורך ביצוע סריקות בשיטות כגון הנ"ל אינם מצויים בידי כל סטודיו המציע שירותי סריקה. אנו בארטסקאן ערוכים לבצע סריקות מכל סוג, במקצועיות ללא תחרות ותוך שימוש בציוד המתקדם ביותר. אנו יודעים לספק פתרונות מושלמים למגוון רב של צרכים, הן ללקוחות עסקיים והן לפרטיים. כך למשל אנו מציעים סריקות ברזולוציות גבוהות מאוד, עניין מהותי ככל שמדובר בהדפסת עותקים במימדים פיזיים גדולים.

נטרול התיישנות הנגטיבים כמו רבים ייתכן וגם אנו הקפדנו לשמור נגטיבים כדי לאפשר הדפסה מחודשת שלתמונות מהם, יש ליזכור כי התמונות על גבי הנגטיבים נוצרו באמצעים כימיים ועם חלוף הזמן הן מאבדות מאיכותן. מי שמעוניין להבטיח כי תמונות השמורות על גבי נגטיבים יהיו זמינות תמיד תוך שלעולם לא יאבדו מאיכותן טוב יעשה אם ידאג לבצע סריקת נגטיבים. סריקת נגטיבים מבוצעת באמצעות סורקים מתקדמים המתאימים להפקת קובץ דיגיטאלי בצבעי אמת מתשליל, ברגע שהופק קובץ כזה ניתן לא רק לשמור אותו בקלות אלא גם לעבד אותו לשיפור איכות ופיצוי על נזקי זמן שהנגטיב המקורי היה נגוע בהם.

ליהנות מן השקופיות ללא צורך במקרן מי שנהג לצלם בשקופיות מעוניין היה מן הסתם לשמור תמונות באופן המאפשר הקרנתן על מסך. מקרני שקופיות כבר כמעט שאינם בשימוש והשקופיות עלולות להיוותר בפינה נשכחת, מעלות אבק ומאבדות אט אט מאיכותן. סריקת שקופיות תבטיח שימור התמונות שעל גביהן, מרגע שנסרקו ניתן לצפות בתמונות מעל גבי מסך מחשב וכן להקרין אותן באמצעות מקרן תמונות דיגיטליות. הקבצים הדיגיטאליים שמתקבלים מסריקת השקופיות עוברים מעיין שיקום הכולל חידוד, תיקון ושיפור הצבעים והניגודיות, העלמת כתמים ופגעים אחרים. חשוב לציין כי כל חומר מקורי הנמסר לסריקה, בין אם אלו תמונות אטומות, נגטיבים או שקופיות, מוחזר בתום תהליך הסריקה בדיוק כפי שנתקבל. כמו כן, אנו מציעים מגוון שירותים נוספים, ביניהם צילום אמנות, הדפסות ועוד.

687 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page