top of page

זכויות יוצרים על תמונות ברשת האינטרנט

קניין רוחני (באנגלית: Intellectual Property, או בקיצור: IP) הוא תחום משפטי המאגד את הזכויות הקשורות בנכסים בלתי מוחשיים, כגון: זכויות יוצרים, פטנטים, סימני מסחר ועוד.

בעולם הצילום תחום זכויות יוצרים הוא הרלוונטי ביותר. זכות יוצרים היא זכות בלעדית של היוצר, לעשות ביצירה, או בחלק מהותי ממנה, פעולות שונות כגון: העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור, העמדת היצירה לרשות הציבור, עשיית יצירה נגזרת והשכרה. חשוב להבין כי זכות היוצרים אינה מגנה על רעיון או על קונספט, אלא על הביטוי שלהם. לעיתים העובדה שמדובר בנכסים בלתי מוחשיים היא זו שמקשה על הגנתם, בין אם כי קל להעתיקם (שכפול קובץ דיגיטלי של צילום) ובין אם כי לא תמיד ברור על אילו אלמנטים מהיצירה ניתן להגן.


דיני הקניין הרוחני נועדו לאזן בין שני אינטרסים עיקריים: מצד אחד, הגנה על זכות היוצר כחלק מעידודו להמשיך וליצור, ומצד שני, מתן אפשרות לאחרים לעשות שימוש מסוים ביצירות קיימות כדי לעודד הפרייה הדדית ולהעצים את עושרה התרבותי של החברה כולה.

שימוש הוגן בקניין רוחני של אחר לא כל שימוש ביצירה מוגנת ייחשב להפרת זכות יוצרים, וישנם שימושים ספציפיים שנחשבים לשימושים "מותרים", כמו למשל "השימוש ההוגן" לפי סעיף 19 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח–2007, אשר מותר למטרות כגון: לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות ( ציטוט קצר מיצירה מוגנת), הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך ועוד.

פיצוי ללא הוכחת נזק אחת הבעיות המרכזיות בעולם זכויות היוצרים היא הקושי לאמוד את היקף הפגיעה שנגרמה ליצור עקב ההפרה. בהתאם לחוק זכות יוצרים, בעל זכות יוצרים שהופרה רשאי לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום שלא יעלה על 100,000 ₪.

יש לציין שסכום זה מתייחס לכל הפרה באופן עצמאי, כך שאם למשל צלם מגלה כי הפרו את זכויותיו בשלושה צילומים, הרי שביכולתו לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק עד גובה של 300,000 ₪.


אין תמונה ללא יוצר

אין ספק שמאחורי כל תמונה עומד יוצר, אך לא תמיד היוצר הוא בעל הזכויות, ולא תמיד ישנו בעל זכויות.נסביר בקצרה- זכות יוצרים היא זכות המוגבלת לזמן חיי היוצר וכן שבעים שנים לאחר מותו.

לאחר מכן, היצירה כבר אינה מוגנת ונחשבת לנחלת הכלל, כלומר ניתן לעשות בה שימוש חופשי.כמו כן כפי שנאמר, לא תמיד היוצר הוא בעל הזכות, והקביעה הזו תלויה בסיטואציה (כמו למשל יחסי עובד-מעביד) וכמובן בהסכמות שנקבעו בין הצדדים.

במידה והצדדים לא מסדירים את היחסים ביניהם בהסכם, החוק קובע את ברירת המחדל.כך למשל ביצירה שהיא דיוקן או צילום של אירוע משפחתי או של אירוע פרטי אחר, שנוצרה לפי הזמנה, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה הוא המזמין (ולא היוצר), אלא אם כן הוסכם אחרת.


שימוש זהיר בתמונה

בעידן של היום קל מאוד להוריד תמונות מהאינטרנט, וקשה מאוד לדעת מה המצב המשפטי (האם קיים רישיון שימוש חופשי, האם התמונה מוגנת, מי בעל הזכויות וכו').

שימו לב שהורדת תמונות מהאינטרנט ללא רכישת רישיון שימוש או קבלת היתר מבעל הזכויות מהווה הפרת זכויות יוצרים!


קיימים מגוון אתרים המציעים למכירה רשיונות שימוש בתמונות, שימוש בתמונה שנרכשה באתר שכזה היא דרך טובה להבטיח שלא יהיו הפתעות בלתי נעימות במורד הדרך בדמות תביעות בגין הפרת זכויות יוצרים.

הקפידו לנהוג בזהירות המתחייבת כמי שעוסקים בסריקות, עיבוד תמונות, הדפסות, רפרודוקציות ויצירת העתקים איכותיים מסוגים שונים אנו מודעים היטב לכללים ולמגבלות המשפטיות, מה מותר לעשות ומה מהווה הפרה של זכויות יוצרים.


אנו ממליצים לכל אחד לנהוג כמונו ולהימנע לחלוטין מהורדת תמונות מהאינטרנט ועשיית שימוש בהן ללא קבלת אישור מבעלי זכויות היוצרים.


באותו אופן אנו לעולם איננו מסכימים לקחת חלק בסריקת ספרים, ציורים או עבודות אמנות מכל סוג מבלי שהניחו דעתנו שאין בכך משום הפרה של זכויות היוצרים. במידה ואתם מעוניינים בשירותי צלם אמנות, היכנסו לעמוד צור קשר ונשמח לסייע לכם.




המאמר באדיבות עו"ד מיכל לוצאטו - שותפה מנהלת בלוצאטו-משרד עו"ד העוסק בליטגציה ומשפט מסחרי, קניין רוחני, נדל"ן ומקרקעין ודיני תקשורת ואינטרנט.


לאתר האינטרנט: www.luzzatto.co.il



536 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page